Skip to main content
Bilde av kunde som får hjelp av ansatt på kundesenteret.

Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe? Her har vi samlet ofte stilte spørsmål og svar.

Ta kontakt med kundesenteret vårt på tlf. 177 eller e-post kundesenter@brakar.no dersom du ikke finner svar på spørsmålet ditt under.

Billetter og priser

Prisen varierer ut fra hvor langt du skal reise og hvilken type billett du skal kjøpe. Bruk reiseplanleggeren på forsiden for å sjekke hva som gjelder for reisen din.

Du har flere alternativer for å kjøpe billett:

  • Du kan betale med kontanter om bord hos sjåføren. Merk at det da tilkommer et ombordtillegg på 20 kroner (gjelder ikke barn/honnør).
  • Du kan kjøpe billett i en av disse appene: Brakar, Entur, Vy.
  • Du kan benytte reisekort med reisepenger, som kan fylles på både hos sjåfør (ikke på bybusser i Drammen), ved kundesenteret i Drammen eller Mix Sentrum Stopp i Hønefoss.

I Buskerudbyen (gjelder kommunene Lier, Drammen, Øvre Eiker og Kongsberg) selges enkeltbilletter som bybillett, til en lavere pris. Den lave prisen i Buskerudbyen er finansiert gjennom ekstra belønningsmidler som ble vedtatt av regjeringen høsten 2019.

Betaling med kontanter hos sjåfør tar tid, og ombordtillegget er et tiltak for å gjøre kollektivtrafikken mer punktlig. Ved å bruke andre betalingsmåter som går raskere, som for eksempel app eller reisekort, er det lettere for sjåføren å holde rutetidene. Barn og honnør betaler ikke ombordtillegg.

En enkeltbillett er gyldig i 45 minutter + 30 minutter per sone det betales for.

Barn under 6 år reiser gratis. Fra 6 til og med 18 år betales barnepris. Ungdomsbilletten (30 eller 365 dager) gjelder frem til fylte 20 år. For barn over 6 år som reiser ofte, samt studenter under 20, vil det lønne seg å kjøpe ungdomsbillett.

Lørdag, søndag og offentlige fridager har Brakar familierabatt. Du kan ta med inntil fire barn under 18 år gratis. For å bruke familierabatten må du ha en gyldig voksen-, honnør- eller periodebillett, og være over 18 år. (Gjelder ikke studentbilletter og ungdomsbilletter).

Ungdomsbillett er en 30- eller 365-dagers periodebillett som kan brukes fra fylte 6 og frem til fylte 20 år. Billetten kan kjøpes i app eller legges på reisekort, og er gyldig på alle Brakars linjer (egne regler gjelder for linje 200) og på lokaltog innenfor Buskerud.

Les mer om ungdomsbilletten.

Brakar gir 40 % i studentrabatt på periodebilletter. Les mer om studentrabatten.

Et reisekort er kort man kan ha periodebillett eller reisepenger på.

Bruker du reisekortet til reisepenger, fyller du på et selvvalgt beløp (minimum 100 kroner) som du bruker til å betale billetten din med hos sjåføren. Du kan fylle på penger på bussen (men ikke på bybussene i Drammen), på kundesenteret i Drammen eller ved Mix Sentrum Stopp i Hønefoss.

Har du periodebilletten din på et reisekort, skanner du dette hos sjåføren ved påstigning. Periodebilletter kan også kjøpes i app.

Om du har registert ditt reisekort, tar du kontakt med kundesenteret vårt på tlf. 177, så vil vi hjelpe deg. Har du ikke registert kortet, må du regne dette som tapt og kjøpe nytt.

Du kan be om en kortkontroll av sjåføren på bussen. Om dette fortsatt viser 0 kr i saldo, ring kundesentret på tlf. 177, så kan vi sjekke saldoen på kortet.

Med overgang menes bytte av buss for videre reise innen gyldighetstiden på billetten. Gyldigheten er avhengig av reisestrekning og beregnes slik: 45 minutter + 30 minutter pr sone det betales for. Alle enkeltbilletter er gyldig for overgang. Returreise defineres også som overgang. Overgang innen samme sone er gratis, mens det ved sonekryssende reise må betales et tillegg. Tillegget vil være prisen for hele den nye reisen minus påstigningssonen.

Reiseinformasjon

Busstider kan sjekkes forskjellige steder: Bruk reiseplanleggeren vår på forsiden, appen Brakar eller appen Entur.

Du kan sjekke rutetabeller på nettsiden eller oppslag på holdeplass.

Vi har også en sanntidsfunksjon i appen Brakar, som viser når bussen faktisk går. Du kan også sjekke sanntid i reiseplanleggeren på forsiden på brakar.no.

Det kan være mange årsaker til forsinkelser, deriblant mye trafikk, ulykker eller utfordrende føreforhold.

Fra startholdeplassen definerer vi en buss som forsinket tre minutter etter oppsatt avgangstid. Underveis i ruten bør reisende godta forsinkelser på 1-5 minutter, og særlig morgen og ettermiddag da det som oftest er mer trafikk på veiene.

Vi overvåker til enhver tid punktligheten i rutenettet vårt, men ta gjerne kontakt på kundesenter@brakar.no dersom du opplever gjentakende forsinkelser over fem minutter på din rute.

Du kan sjekke hvor bussen din er ved å bruke sanntidsfunksjonen i appen Brakar eller i reiseplanleggeren på forsiden.

Er bussen mer enn 20 minutter forsinket kan du ha rett på refusjon til alternativ transport. Les mer om reisegarantien vår her.

Forsinkelsene i rushtiden varierer fra dag til dag. Mandagstrafikken kan være travel og føre til store forsinkelser, mens trafikken flyter lettere på torsdager. Flere dager i uken, da spesielt i sommerhalvåret, må bussen stå og vente på bussholdeplasser langs ruten for ikke å kjøre før tiden. Ved å justere rutetidene kan altså bussene bli noe mer punktlige, men reisetiden kortes ikke ned og bussene kan risikere å stå i ro og vente mer.

En annen årsak til at rutene går med faste intervaller dagen gjennom, er at det er enkelt å huske for våre reisende. Dersom rutetidene varierer i løpet av dagen, får passasjerene flere ulike tider å forholde seg til, og de blir mer avhengige av rutetabellene.

Kostnadene ved en eventuell justering av rutene er også en utfordring. Det vil være dyrt å justere samtlige av våre ruter med rundt fem minutter i rushtiden. Dette er penger fylkespolitikerne må bevilge. I tillegg vil gevinsten være liten for de reisende, da de ikke får kortere reisetid og heller ikke flere bussavganger å velge mellom.

I stedet for å justere rutetidene i rushet, ønsker vi at fylkestinget skal bruke pengene på framkommelighetstiltak som utbygging av kollektivfelt og bussprioritering i lyskryss.

I tillegg vil vi se på mulighetene for å sette inn flere bussavganger på rutene hvor det oppstår størst forsinkelser i rushtiden. Samtidig gjør sanntidssystemet det mer forutsigbart å reise med buss, da du som passasjer kan se nøyaktig når bussen kommer via mobilene allerede før du drar hjemmefra.

Bussene kan vente i inntil fem minutter på andre transportmidler. Årsaken til at de ikke kan vente lenger, er at om det er en trafikkulykke eller annet som hindrer en buss, så skal ikke de som står langs veien og venter på neste buss bli skadelidende. Derfor venter buss nummer to i opptil fem minutter før den kjører.

Enten så stoppet den ikke fordi du ikke ga tydelig signal til bussen ved å rekke ut hånden, eller fordi bussen var full.

Dersom du mener dette ikke var tilfellet, så send oss en melding på kundesenter@brakar.no og skriv hvilken holdeplass, linje og avgang det gjaldt, så vil vi undersøke hva som kan ha skjedd.

Du kan ha med rullestol, men ikke scooter.

Rullestolbrukerere reiser gratis, men merk at det er vektbegresning på rullestolen. I busser med heis er det max 350 kg, og i busser med rampe 300 kg. Rullestolen kan ikke være mer enn 130 cm lang og 75 cm bred.

Scooter kan ikke tas med, da disse er vanskelige å sikre om bord på bussen

Ja, så lenge det er plass til dette i bussen så kan du det. Det er sjåføren som bestemmer.

Sykkel koster barnebillett, mens sparkesykkel kan tas med gratis så lenge den er slått sammen.

Hund er alltid velkommen på våre busser. De reiser gratis. Bare pass på at hunden sitter på gulvet eller er i et bur om du skal ha den på fanget.

Bagasje tas med gratis hvis det er plass, og skal plasseres slik at den ikke er i veien for andre, f.eks i bagasjehylle, på fang, under setet eller i bussens bagasjerom. Bagasje må ikke plasseres i midtgangen som er nødutgang. Sjåførene har ansvar for sikkerheten om bord i bussen, og bestemmer om bagasjen skal fraktes inne i bussen, eller i bagasjerom.

Ja det kan du så lenge det ikke er bussbytte på ruten pakken skal sendes. Se mer informasjon om sending av pakke med bussen.

Alle busser med monterte setebelter (ikke bybusser), skal ha minst ett trepunkts barnesete tilgjengelig for bruk. Her er det førstemann til mølla, så om barnet ditt er avhengig av bilsete, anbefaler vi å ta med dette selv.

I busser der det er montert setebelter er det påbudt å bruke belte. Enkelte busser, som bybusser for eksempel, har ikke krav om monterte setebelter. De kan heller ikke kjøre over 70 km/t.

Brakar-appen

Det er to måter å kjøpe billett på i Brakar-appen.

  1. Trykk på «Billetter» i menyen og velg «Ny billett»
    • Velg type billett. Her kan du også velge å kjøpe billett til andre.
    • Når du har valgt type billett, må du velge hvor du skal reise. Da kan du enten skrive inn stoppestedene du skal reise fra/til, eller du kan velge «Sone» og trykke i sonekartet som kommer opp. I samme vindu velger du hvem som skal reise.
    • Trykk «Neste» for å komme til betalingsvinduet. Her kan du (før du betaler) endre på starttidspunkt for billetten, dersom du ønsker oppstart på annet tidspunkt enn nåværende. Under «Betalingsmåte» kan du velge om du vil betale med bankkort eller med Vipps. Deretter trykker du «Bekreft kjøp».
  2. Trykk på «Reisesøk» i menyen.
    • Skriv inn hvor du vil reise fra eller til.
    • Velg så avgangen du vil reise med fra søkeresultatet. Du vil da få muligheten til å kjøpe billett for den reisen. Trykk «Kjøp billett»
    • Velg type billett. Her kan du også velge å kjøpe billett til andre.
    • I neste steg velger du hvem som skal reise (voksen/barn/honnør f.eks)
    • Trykk «Neste» for å komme til betalingsvinduet. Her kan du (før du betaler) endre på starttidspunkt for billetten, dersom du ønsker oppstart på annet tidspunkt enn nåværende. Under «Betalingsmåte» kan du velge om du vil betale med bankkort eller med Vipps. Deretter trykker du «Bekreft kjøp»

 

For å søke opp reiser har du to muligheter:

  • 1. Velg «Reisesøk» i menyen for å søke opp reise fra og til holdeplass eller adresse. 
    • Hvis du velger en avgang fra resultatet du får opp, vil du også få mulighet til å kjøpe billett for denne reisen.
  • 2. Velg «Avganger» i menyen for å få opp avganger i sanntid.
    • Søk opp holdeplassen du skal reise fra, og få opp de neste avgangene fra denne holdeplassen.
    • Her kan du trykke på stjernen for valgte linje for å legge den til som favoritter.
    • Du kan også trykke på bjellen for aktivere pushvarsler for den valgte linjen.

Ja, det kan du. Du kan «abonnere» på trafikkmeldinger på din favorittlinje i appen Brakar. Du vil da få pushvarsel ved større forsinkelser, innstillinger eller andre avvik i busstrafikken. Du kan selv velge hvilken linje eller linjer du vil få varsel om.

Slik legger du inn hvilke linjer du vil få varsel om:

  1. Begynn med å oppdatere appen Brakar.
  2. Pass på at du har tillatt varsler for appen i innstillingene på telefonen din.
  3. Åpne appen og trykk på avganger/avgangstider i menyen nederst.
  4. Finn holdeplassen du reiser fra. Den kan du enten finne gjennom «favoritter» (hvis du har lagt inn favorittholdeplasser), «nærmeste» eller søke opp i søkefeltet.
  5. Når du så har funnet og valgt en holdeplass, så vil du få opp alle linjer som kjører fra denne holdeplassen. Da kan du trykke på den lille bjellen ved siden av linjen for å abonnere på varsler om den linjen. For å skru pushvarsel av igjen, trykker du bare en gang til på den samme bjellen.

Trenger du hjelp eller har spørsmål, ta kontakt med oss på tlf. 177.

Vil du ha kvittering etter hvert kjøp, legger du inn e-postadressen din under «Innstillinger». Du velger selv hvilke billettyper du ønsker kvittering for.

Du kan også hente kvittering for utløpte billetter manuelt etter kjøpet. På Android så går du til «utløpt/hentet billett», på iPhone velger du «Mer» i menyen og så «utløpte billetter». Trykk så på billetten du ønsker kvittering for, og så velger du «Kvittering» under billetten. Skriv inn e-postadressen, så får du kvitteringen tilsendt.

Vi anbefaler å få kvitteringen automatisk tilsendt på e-post. Kvitteringen inneholder viktig informasjon som du vil trenge hvis du mister billetten din. Det kan skje hvis du for eksempel bytter/mister mobil, sletter appen eller tilbakestiller til fabrikkinnstillinger.

Med mindre du skal kjøpe billett av sjåføren, må du ha gydlig billett før du går om bord.

Telefonen din må være koblet til nett når du kjøper billetten. Telefonen må også ha nettforbindelse i en kontrollsituasjon, hvis dagens bilde og kontrollkode ikke allerede er lastet ned lokalt på mobilen din.

Enkeltbilletten, 24-timersbilletten, 7-, 30-, og 365-dagersbilletten kan kjøpes inntil syv dager frem i tid.

Du velger når billetten skal aktiveres i vinduet «Bekreft kjøp». Billetten aktiveres automatisk på tidspunktet du har valgt. Du kan endre starttidspunktet inntil tre ganger. Billetter som ikke er startet kan du kansellere i appen.

Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

Du kan kjøpe billett til hele reisefølget ditt og ha alle billettene på mobilen din. Husk at dere da må reise samlet slik at alle får vist billett i en eventuell billettkontroll.

Du kan også kjøpe billett til andre. Gå til «Ny billett» og velg «Kjøp til andre». Billett kan da sendes som SMS til en annen, men merk at mottakeren må ha en smarttelefon og Brakar-appen installert.

Ved bruk av billett i mobilapp er du selv ansvarlig for å ha telefonen med deg og ha tilstrekkelig med strøm på den. Kan du ikke vise gyldig billett, må du betale ordinær pris om bord på bussen.

Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen. Har du problemer med å kansellere billetten selv, eller har kjøpt billett til feil person, ta kontakt med vårt kundesenter på tlf. 177 med en gang så hjelper vi deg.

Ha din Brakar app-ID klar. Den finner du under «Innstillinger»

Er det et kjent teknisk problem med appen som gjør at den ikke er mulig å bruke, vil du kunne reise med bussen. Hvis dette gjelder kun din telefon, eller du er tom for strøm for eksempel, så må du betale for ny billett. Det er den reisende som selv er ansvarlig for å ha gyldig billett og kunne vise denne frem.

Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen. Har du problemer med å kansellere billetten selv ta kontakt med vårt kundesenter med en gang så hjelper vi deg.

Billetter som er startet opp refunderes ikke. For refusjon av periodebilletter ved sykdom ta kontakt med vårt kundesenter.

Ved kjøp av feil antall soner kan du få refundert periodebillett dersom du tar kontakt med vårt kundesenter innen 24 timer etter kjøp. Ved kjøp av enkeltbillett med feil antall soner, kan du få refundert enkeltbillett når du har kjøpt deg riktig billett.

Ta kontakt med oss på telefon 177 eller 32 20 30 90. Refundert beløp utbetaltes til kundens betalingskort som ble benyttet under kjøp.

Dersom du har  Brakar app-ID fra gammel telefon, eller du har registrert telefonnummeret ditt i appen, så vil du selv kunne gjenopprette billetten din. Da går du inn på innstillinger, og så «Gjenopprett tidligere app», og så velger du enten fra app-ID eller fra telefonnummer:

Har du ikke app-ID eller registrert telefonnummeret ditt i appen, så er det fortsatt mulig å hente ut billetten, men da må du ta kontakt med kundesenteret vårt på tlf. 177, så vi kan hjelpe deg.

Slik finner du app-ID:

  1. Åpne menyen i appen
  2. Gå til «Innstillinger»
  3. Skroll helt ned på siden
  4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver (xxxx-xxxx-xx)

Har du mistet mobilen eller slettet appen? Du finner app-ID for den gamle appen på kvitteringene du har fått på e-post når du har kjøpt billetter. Har du ikke kvitteringen? Ta kontakt med kundesenteret vårt på telefon 177, og vi skal hjelpe deg med å finne app-IDen din. Det eneste vi trenger fra deg er noen opplysninger om betalingsmåten for billettkjøpet ditt.

Når trenger du app-ID?

  • Hvis du skal overføre 7, 30- eller 365-dagersbillett til ny app eller mobil.
  • Hvis du kontakter oss om en feilmelding, slik at vi enklere kan hjelpe deg.

Husk at app-ID er unik for din telefon. Oppgi derfor aldri app-ID på Facebook, Twitter eller andre steder der andre kan lese den. Kontakt oss på telefon 177 eller på kontaktskjema hvis du må oppgi app-IDen din.

Skoleskyss

Det er forskjellige regler avhengig av om en er elev i grunnskole eller på videregående skole.

Merk at det er den korteste gangbare veien mellom hjemmet og skolen som blir målt når det skal avgjøres om man får gratis skoleskyss. Man måler ikke kjørevei eller bussens reisevei, men den korteste gangveien som er åpen for allmenn ferdsel. Dersom eleven eller foresatte er uenige i oppmålingen, kan man klage. Ved feil i denne oppmålingen, ta kontakt på skoleskyss@brakar.no.

I grunnskolen er det skolene som søker på vegne av eleven. På videregående skole må elevene selv søke gjennom Studentportalen. Elever som søker om skyss grunnet medisinsk behov på videregående skole, søker gjennom skolen.

Vedtak om skoleskyss er enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Enkeltvedtak om skoleskyss gjelder for inntil ett skoleår om gangen. En må søke på nytt i forkant av hvert skoleår, og det blir da fattet et nytt enkeltvedtak.

Forutsetninger og evner kan endre seg over tid. En oppdatert legeattest må derfor legges ved alle nye søknader om skoleskyss for at fylkeskommunen skal ha tilstrekkelige opplysninger for at et enkeltvedtak blir fattet.

Barn der foreldrene ikke bor sammen har rett til skyss mellom hjemmet og skolen til/fra begge foreldrenes hjemmeadresser når foreldrene har delt daglig omsorg. Det forutsettes at barnet fyller skysskravet til den adressen det søkes skyss til/fra. Det skal være forutsigbarhet i hvor barnet bor slik at det er mulig å planlegge skyssen, eksempelvis annen hver uke eller to uker av gangen hos hver av foreldrene. Videre må det være mulig å organisere en rasjonell skyss både ift reisetid og økonomi. Er dette ikke mulig vil eleven få avslag på skoleskyss.

Viken fylkeskommune er innvilget dispensasjon fra hovedregelen om gratis skoleskyss for videregående elever bosatt i Drammen, Lier, Øvre Eiker, Modum, Hole, Ringerike og Kongsberg. Elever bosatt her kjøper selv ungdomskort.

Elever i de nevnte områdene kan søke om gratis skoleskyss dersom de mener at kollektivtilbudet er for dårlig, slik at dispensasjonen virker urimelig.

Da kan du kjøpe ungdomsbilletten, som gjelder på alle Brakars linjer (unntatt linje 200 utenfor Buskerud) inntil det året du fyller 20. Barn fra 6 år kan kjøpe ungdomsbillett, og den vil være rimeligere enn en 30-dagers periodebillett for barn. Les mer om ungdomskortet her.

Elever med rett til fri skoleskyss får et elektronisk skolekort. Dette får de utdelt på den skolen de skal gå på.

Kortet kan benyttes til 2 reiser per skoledag med eventuell omstigning etter vanlige overgangsregler. En reise til skolen og en reise til bosted. Velger eleven å bli med en venn hjem etter skolen, er det ok innenfor sonen, men avhengig av kapasitet. Kortet kan brukes mellom kl. 06:00 og kl. 17:00 (avgangstid buss). Kortet er sperret for reiser i helger og skoleferier.

Kortet er personlig og kan ikke lånes ut til andre.

Glemt skolekort

Elever som har glemt sitt reisekort skal få kjøre med bussen til skolen første dag. Hjem fra skolen må eleven vise midlertidig reisekort.

Mistet/ødelagt skolekort

Dersom du har mistet eller ødelagt skolekortet, meld straks fra på skolen så bestilles det nytt. Skolen skriver ut midlertidig reisekort til deg som gjelder for to uker. Du skal normalt få nytt kort innen to uker. Elever som har mistet eller ødelagt sitt reisekort skal få kjøre med bussen til skolen første dag. Hjem fra skolen må eleven vise midlertidig reisekort.

For elever i videregående skole:

Skolekort er gebyrfritt ved første gangs utstedelse. Ved bestilling av nytt skolekort for elever i videregående skole, ilegges et gebyr på 250 kroner per kort. Gebyret må innbetales før nytt kort utstedes. Mer informasjon får du ved å henvende deg i administrasjonen på skolen.

Elever som har skoleskyss med buss og må reise hjem i løpet av skoledagen, kan benytte skolekortet sitt. For elever som reiser med drosje, må man organisere transporten hjem på annet vis. Eleven, de foresatte eller skolen kan ikke endre på tidspunkt for skyss med drosje, kun avbestille. Meld fra til drosjen om at returskyssen utgår, dersom foresatte henter eleven i løpet av dagen.

Billettkontroll og gebyr

Billettkontrollørene har med betalingsterminaler slik at du kan betale med bankkort på stedet. Dersom du ikke kan eller ønsker å betale på stedet, vil du få en faktura med kontonummer og informasjon om betaling tilsendt i posten. Betalingsfristen er 30 dager, og fakturaen vil bli sendt til inkasso etter første purring dersom den ikke blir betalt.

Bruker du mobilbillett, så må denne være aktivert før du går om bord for at den skal være gyldig.

Bruker du reisekort eller en fysisk periodebillett/ungdomskort må disse valideres på billettmaskinen for at de skal være gyldige.

Så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord, trenger du ikke kjøpe ny billett. Skal du derimot bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett.

Kjøper du billett på mobiltelefonen, må du ha betalt for denne før ombordstigning.

Har du gyldig billett, men mangler gyldig bevis på at du har rett til student-, honnør-, eller ungdomsrabatt, vil du få gebyr i en billettkontroll.

Det er ditt ansvar å sørge for at du kan vise frem billetten ved en kontroll, det inkluderer å passe på ha nok strøm og data på telefonen. Hadde du nett eller mobildata da du kjøpte billetten, vil du fortsatt ha tilgang til billetten i appen.

Dersom det er driftsfeil på billettappen vil billettkontrollørene og sjåførene våre bli varslet, og du får lov til å gå om bord i bussen.

Er billettappen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr.

Ved enkelte feilsituasjoner vil du motta en feilmelding i appen som gir tillatelse til påstigning i 30 minutter. Denne må du vise til sjåføren og eventuelt billettkontrolløren.

Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr i en billettkontroll. Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme å vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.

Er billettmaskinen i ustand, og det ikke er mulig å skaffe gyldig billett på annen måte i løpet av reisen, vil du ikke få gebyr.