Skip to main content
Bilde av buss som kjører over Laagen i Kongsberg.

Brakar og åpenhetsloven

Brakar som innkjøper

Brakar planlegger, samordner, bestiller og markedsfører kollektivtilbudet i Buskerud. Vi eier ingen busser selv, da all transport utføres av operatørselskaper som kjører på kontrakt etter anbudskonkurranse. Det er operatørene som kjøper inn materiellet som er nødvendig for å gjennomføre kontraktene. Dette gjelder alt av innkjøp, som buss, dekk og uniformer. Bussjåførene er også ansatt hos operatøren.

Krav i konkurransefasen

Brakar har inntatt krav i sine konkurranser om at leverandører plikter å etterleve Brakar sin Handlingsplan med bestemmelser knyttet til menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter gjennom hele kontraktsperioden. De forplikter seg også til å rapportere på oppfyllelse av kravene på forespørsel fra Brakar.

Etiske krav til leverandøren i kontraktsfasen

Brakar anser etisk og forsvarlig opptreden som svært viktige verdier i vår virksomhet. Formålet med etiske krav til leverandører er å sikre at alle som leverer varer og tjenester til Brakar har et tilsvarende bevisst og forpliktende forhold til disse verdiene.

Brakars krav til leverandørene om anstendige arbeidsforhold og respekt for menneskerettigheter er en del av kontrakten Brakar har med sine leverandører. Kravene er formulert i dokumentene Handlingsregler for Brakars leverandører. I tillegg stilles det krav til at de gjennomfører aktsomhetsvurderinger som beskrevet i åpenhetsloven.

Aktsomhetsvurderinger i Brakar

Brakar har jobbet med å kartlegge risiko på alle sine leverandører og forretningspartnere. 

Alle virksomheter som omfattes av åpenhetsloven plikter å utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Vi har arbeidet for å få oversikt over forhold internt i egen virksomhet, men også å få oversikt over og kartlegge leverandørkjeder og andre forretningspartnere.

Kartleggingen er godt påbegynt og har allerede gitt en god oversikt over generell risikostatus i Brakars leverandør- og forretningspartnermasse. Det er ved hjelp av dataverktøy sendt ut spørreskjemaer til alle i Brakars leverandør- og forretningspartnerregister, i tillegg til at det er gjort en risikovurdering av leverandører og forretningspartnere med bakgrunn i Arbeidstilsynets oversikt over bransjer med fastsatt minstelønn (definert som risikobransjer), Direktoratet for Forvaltning og Økonomistyrings høyrisikoliste over risikovarer -og produkter, og risikoland basert på en oversikt fra Global Rights Index. Nye leverandører og forretningspartnere kategoriseres også etter disse kriteriene, og vil bidra til å holde løpende kontroll på risiko i vår leverandør -og forretningspartnermasse.

Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger 2024 (PDF, 882kb)

Spørsmål om åpenhetsloven

Har du spørsmål om Brakar og åpenhetsloven, ta kontakt med oss på kundesenter@brakar.no.