Skip to main content

Våre apper

Brakar har tre apper du kan bruke for planlegge og betale for reisen. Ta kontakt med kundesenteret dersom du trenger hjelp med en av appene.


Brakar Billett

Brakar Billett er appen du bruker for å kjøpe billett. Du kan også kjøpe billett til andre (for eksempel barna dine). Brakars billetter er også tilgjengelige i appene Entur og Vy. Bruker du mobilbillett slipper du å betale ombordtillegg.

Last ned Brakar Billett til iPhone
Last ned Brakar Billett til Android
Bruksvilkår
Personvern


Brakar Reise

Når du skal planlegge reisen, kan du bruke appen Brakar Reise. Her kan du søke opp din reise og finne neste bussavgang. Det er også mulig å følge bussen i sanntid, ved å bruke funksjonen «avgangstid». Legg da inn holdeplassen du skal reise fra for å få opp neste avganger fra denne holdeplassen.

Last ned Brakar Reise til iPhone
Last ned Brakar Reise til Android
Personvern


Brakar Fleks

Høsten 2023 lanserer vi ny app for bestilling av Brakar Fleks på Kongsberg.

Hvordan bruke appen Brakar Billett

Åpne appen og gjør følgende:

  • Trykk på «Ny billett»
  • Velg type billett. Her kan du også velge å kjøpe billett til andre.
  • Når du har valgt type billett, må du velge hvor du skal reise. Da kan du enten skrive inn stoppestedene du skal reise fra/til, eller du kan velge «Sone» og trykke i sonekartet som kommer opp. I samme vindu velger du hvem som skal reise.
  • Trykk «Neste» for å komme til betalingsvinduet. Her kan du (før du betaler) endre på starttidspunkt for billetten, dersom du ønsker oppstart på annet tidspunkt enn nåværende. Under «Betalingsmåte» kan du velge om du vil betale med bankkort eller med Vipps. Deretter trykker du «Bekreft kjøp».

Vil du ha kvittering etter hvert kjøp, legger du inn e-postadressen din under «Innstillinger». Du velger selv hvilke billettyper du ønsker kvittering for.

Du kan også hente kvittering for utløpte billetter manuelt etter kjøpet. På Android så går du til «utløpt/hentet billett», på iPhone velger du «Mer» i menyen og så «utløpte billetter». Trykk så på billetten du ønsker kvittering for, og så velger du «Kvittering» under billetten. Skriv inn e-postadressen, så får du kvitteringen tilsendt.

Vi anbefaler å få kvitteringen automatisk tilsendt på e-post. Kvitteringen inneholder viktig informasjon som du vil trenge hvis du mister billetten din. Det kan skje hvis du for eksempel bytter/mister mobil, sletter appen eller tilbakestiller til fabrikkinnstillinger.

Med mindre du skal kjøpe billett av sjåføren, må du ha gydlig billett før du går om bord.

Telefonen din må være koblet til nett når du kjøper billetten. Telefonen må også ha nettforbindelse i en kontrollsituasjon, hvis dagens bilde og kontrollkode ikke allerede er lastet ned lokalt på mobilen din.

Enkeltbilletten, 24-timersbilletten, 7-, 30-, og 365-dagersbilletten kan kjøpes inntil syv dager frem i tid.

Du velger når billetten skal aktiveres i vinduet «Bekreft kjøp». Billetten aktiveres automatisk på tidspunktet du har valgt. Du kan endre starttidspunktet inntil tre ganger. Billetter som ikke er startet kan du kansellere i appen.

Nei, det er ikke mulig å ha samme billett på flere mobiler samtidig.

Du kan kjøpe billett til hele reisefølget ditt og ha alle billettene på mobilen din. Husk at dere da må reise samlet slik at alle får vist billett i en eventuell billettkontroll.

Du kan også kjøpe billett til andre. Gå til «Ny billett» og velg «Kjøp til andre». Billett kan da sendes som SMS til en annen, men merk at mottakeren må ha en smarttelefon og Brakar Billett-appen installert.

Ved bruk av billett i mobilapp er du selv ansvarlig for å ha telefonen med deg og ha tilstrekkelig med strøm på den. Kan du ikke vise gyldig billett, må du betale ordinær pris om bord på bussen.

Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen. Har du problemer med å kansellere billetten selv, eller har kjøpt billett til feil person, ta kontakt med vårt kundesenter på tlf. 177 med en gang så hjelper vi deg.

Ha din Brakar app-ID klar. Den finner du under «Innstillinger»

Er det et kjent teknisk problem med appen som gjør at den ikke er mulig å bruke, vil du kunne reise med bussen. Hvis dette gjelder kun din telefon, eller du er tom for strøm for eksempel, så må du betale for ny billett. Det er den reisende som selv er ansvarlig for å ha gyldig billett og kunne vise denne frem.

Er billetten lastet ned og aktivert, er den å betrakte som tatt i bruk. Billetter som ikke er startet kan du selv kansellere i appen.

Vi refunderer normalt ikke enkeltbilletter, men det finnes unntak. Ved refusjon av periodebillett, får man igjen penger fra den dagen man tar kontakt med oss. Det trekkes også et administrasjonsgebyr fra beløpet på kroner 50,-.

Dersom du har  Brakar app-ID fra gammel telefon, eller du har registrert telefonnummeret ditt i appen, så vil du selv kunne gjenopprette billetten din. Da går du inn på innstillinger, og så «Gjenopprett tidligere app», og så velger du enten fra app-ID eller fra telefonnummer:

Har du ikke app-ID eller registrert telefonnummeret ditt i appen, så er det fortsatt mulig å hente ut billetten, men da må du ta kontakt med kundesenteret vårt på tlf. 177, så vi kan hjelpe deg.

Slik finner du app-ID:

  1. Åpne menyen i appen
  2. Gå til «Innstillinger»
  3. Skroll helt ned på siden
  4. Der finner du en ID bestående av ti tall eller bokstaver (xxxx-xxxx-xx)

Har du mistet mobilen eller slettet appen? Du finner app-ID for den gamle appen på kvitteringene du har fått på e-post når du har kjøpt billetter. Har du ikke kvitteringen? Ta kontakt med kundesenteret vårt på telefon 177, og vi skal hjelpe deg med å finne app-IDen din. Det eneste vi trenger fra deg er noen opplysninger om betalingsmåten for billettkjøpet ditt.

Når trenger du app-ID?

  • Hvis du skal overføre 7, 30- eller 365-dagersbillett til ny app eller mobil.
  • Hvis du kontakter oss om en feilmelding, slik at vi enklere kan hjelpe deg.

Husk at app-ID er unik for din telefon. Oppgi derfor aldri app-ID på Facebook, Twitter eller andre steder der andre kan lese den. Kontakt oss på telefon 177 eller på kontaktskjema hvis du må oppgi app-IDen din.

I Brakar Billett har du mulighet til å sjekk faktiske avgangstider (i sanntid). Du finner dette på to måter i appen:

  1. På iPhone, trykk på «Avgangstider» i menylinjen nederst. På Android, velg meny og så «Avgangstider». Velg så holdeplassen du skal reise fra. Da vil du få opp de neste avgangene fra denne holdeplassen. Her kan du markere din favorittlinje ved å trykke på stjernen.
  2. Når du har markert en eller flere favorittlinjer som beskrevet i punkt 1, så vil du også finne de neste avgangene på denne linjen ved å gå inn på din aktive billett i appen. Skroll ned forbi billetten for å se avganger.

Hvordan bruke appen Brakar Reise

I Brakar Reise kan du søke opp reisen du skal ta og finne ut hvilke busser som kjører på den strekningen. I appen legger du inn «fra» og «til» (enten adresse eller holdeplass):

Deretter kan du velge om du vil reise nå, eller endre tidspunkt:

Du kan også justere på innstillinger, dersom du for eksempel ønsker å velge hvilke transportmidler som skal vises, om du vil korte ned på byttetiden, eller tilpasse gangfarten din. For å endre innstillinger, trykk på den lille hamburgermenyen. På iPhone ligger den øverst til høyre, på Android finner du den nederst til høyre, og så juster på det du måtte ønske:

 

I Brakar Reise kan du sjekke faktisk avgangstid (i sanntid) fra holdeplassen du ønsker å reise fra. På iPhone trykker du på «Avgangstider» i menylinjen nederst, på Android trykker du først på hamburgermenyen øverst til venstre, og så velger du «Avgangstider». I søkefeltet skriver du inn holdeplassen du vil reise fra og trykker på den:

Da vil du få opp en liste over de neste avgangene fra denne holdeplasser. Alle linjer som kjører fra denne holdeplassen vil komme opp. Vær oppmerksom på at busser i begge retninger vises her, så pass på at du ser på retningsnavnet for linjen, så du ser på riktig avgang. Her kan du også markere dine favoritter ved å trykke på stjernen til høyre for avgangen:

Når du har valgt noen favoritter, så vil du enkelt kunne finne disse ved å velge «Favorittavganger» i stedet for å skrive inn holdeplassen hver gang:

I Brakar Reise er det en egen kartfunksjon. Denne finner du i menylinjen nederst under «kart». Her kan du se i kartet hvor vi har holdeplasser. Disse er markert som busser. Når du trykker på en holdeplass vil du få opp en liste helt nederst på hvilke busser som går fra den holdeplassen. Du kan så klikke videre på den valgte holdeplassen, og få opp de neste avgangstidene herfra: