Billettkontroll og klage på gebyr
Brakar gjennomfører jevnlig billettkontroller, og du er selv ansvarlig for å ha gyldig billett når du reiser. På denne siden finner du informasjon om gebyrene våre, svar på vanlig stilte spørsmål, og hvordan du kan klage på et gebyr.
Gebyr ved manglende eller ugyldig billett
Ved billettkontroll vil du bli ilagt et gebyr dersom du ikke kan vise gyldig billett. Størrelsen på gebyret er fastsatt av Samferdselsdepartementet, og er som følger:
- Kr 750 hvis du betaler på stedet
- Kr 900 ved utsending av faktura (reisende som ikke betaler gebyret på stedet, har ikke rett til å fortsette reisen).
Fremvising av falsk eller forfalsket billett vil bli politianmeldt.
Klage på gebyr
Ønsker du å klage på et gebyr du har fått, må du gjøre dette skriftlig. Det kan du gjøre ved å fylle inn skjemaet nederst på denne siden. Vi behandler ikke klager per telefon eller ved personlig oppmøte.
Ofte stilte spørsmål:
Hvordan betaler jeg gebyret?
Billettkontrollørene har med betalingsterminaler slik at du kan betale med bankkort på stedet. Dersom du ikke kan eller ønsker å betale på stedet, vil du få en faktura med kontonummer og informasjon om betaling tilsendt i posten. Betalingsfristen er 30 dager, og fakturaen vil bli sendt til inkasso etter første purring dersom den ikke blir betalt.
Hva er en gyldig billett?
Bruker du mobilbillett, så må denne være aktivert før du går om bord for at den skal være gyldig.
Bruker du reisekort eller en fysisk periodebillett/ungdomskort må disse valideres på billettmaskinen for at de skal være gyldige.
Får jeg gebyr hvis billetten utløper før reisen er avsluttet?
Så lenge billetten var gyldig da du gikk om bord, trenger du ikke kjøpe ny billett. Skal du derimot bytte til en annen linje eller transportmiddel etter at billetten er utløpt, må du kjøpe ny billett.
Jeg kjøpte billett på telefonen da kontrolløren kom bort til meg på bussen, men fikk likevel gebyr. Hvorfor det?
Kjøper du billett på mobiltelefonen, må du ha betalt for denne før ombordstigning.
Får jeg gebyr hvis jeg har glemt bevis/legitimasjon på rett til rabatt?
Har du gyldig billett, men mangler gyldig bevis på at du har rett til student-, honnør-, eller ungdomsrabatt, vil du få gebyr i en billettkontroll.
Hva skjer hvis jeg går tom for strøm eller mobildata, og ikke får vist billetten min?
Det er ditt ansvar å sørge for at du kan vise frem billetten ved en kontroll, det inkluderer å passe på ha nok strøm og data på telefonen. Hadde du nett eller mobildata da du kjøpte billetten, vil du fortsatt ha tilgang til billetten i appen.
Hvis jeg har kjøpt billett på mobil, og billett-appen ikke virker, får jeg gebyr da?
Dersom det er driftsfeil på billettappen vil billettkontrollørene og sjåførene våre bli varslet, og du får lov til å gå om bord i bussen.
Er billettappen nede, og du ikke har mulighet til å skaffe deg gyldig billett på en annen måte, vil du ikke få gebyr.
Ved enkelte feilsituasjoner vil du motta en feilmelding i appen som gir tillatelse til påstigning i 30 minutter. Denne må du vise til sjåføren og eventuelt billettkontrolløren.
Får jeg gebyr dersom jeg har gyldig billett, men har glemt reisekortet eller mobilen?
Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr i en billettkontroll. Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme å vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.
Får jeg gebyr hvis billettmaskinen på bussen ikke virker?
Er billettmaskinen i ustand, og det ikke er mulig å skaffe gyldig billett på annen måte i løpet av reisen, vil du ikke få gebyr.