Den 9.september, på selve valgdagen, dukker en nyvinning opp i trafikkbildet i Kongsberg! Da lanserer Brakar tjenesten HentMeg, som er en dør-til-dør-tjeneste for prisen av en bussbillett.
HentMeg-konseptet er utviklet og testet av Kolumbus i Rogaland som har innført tjenesten i Sauda med stort hell. Brakar har inngått avtale med Kolumbus om å få bruke konseptnavn, systemløsning og merkevare i sitt prosjekt i Kongsberg.
HentMeg gir passasjerene mulighet til å bestille reise via telefon eller nettside. De angir hvor de skal reise fra og til, og når de ønsker å bli hentet. Turen blir kjørt med minibuss.
Et individtilpasset tilbud
HentMeg vil være tilgjengelig innenfor, inn til og ut fra definerte soner i Kongsberg. Reiser som ikke har startpunkt eller sluttpunkt i sonen vil ikke kunne benytte tilbudet. Sonene prosjektet blir testet i er Vibehaugen/Raumyr og Kapermoen.
– Hensikten er å ha et tilbud der det enten er lav passasjertetthet i dag eller ikke er et tilbud, sier administrerende direktør i Brakar Terje Sundfjord. Dette er et forsøk på å gjøre kollektivtransporten enda mer individtilpasset, og ta deg fra der du er til dit du skal i stedet for fra holdeplass til holdeplass, tilføyer han.
Enkel bestilling
Etter foretatt bestilling vil kunden motta en sms om henting innenfor et intervall på 15 minutter før og etter det tidspunktet som kunden har angitt i bestillingen. Datasystemet som behandler bestillingene beregner fortløpende hvilken trasé det er smartest for bussen å kjøre, for at den skal kunne få med seg flest mulig.
HentMeg vil betjenes av en 16-seters buss, for at den skal komme fram i alle områdene i sonen.
Prosjektet ble vedtatt av samferdselspolitikerne i Buskerud fylkeskommune torsdag 6.juni.