Prøveprosjektet med selvkjørende buss i Drammen kan vise til gode passasjertall siden oppstarten i fjor høst. I snitt har Brakar hatt 1,8 passasjerer per tur i en buss med plass til maks 6 passasjerer (kun 3 i perioder i løpet av pandemien). Lørdagene er mest populære, og på enkelte avganger i helga har det vært så mange at ikke alle har kommet med.
– Vi er svært fornøyde med at så mange har prøvd den selvkjørende bussen, og at vi har fått mange faste passasjerer. De fleste av de faste er eldre, men vi har også mange barn, ungdom og barnefamilier som tar bussen, sier prosjektleder Johan Sigander i Brakar.
Elsa Hansen-Steen er en av de som fast reiser med linje 1. – Denne bussen er veldig bra for oss eldre som bor i Drammen og skal inn til sentrum. At den kjører innover Tomtegata og ned gågata er helt strålende, den er mer tilgjengelig enn andre busser som kjører Engene, sier Hansen-Steen (84).
Som honnør kjører hun gratis med bussen, men hadde gjerne betalt billett. – Dette er et så bra tilbud, jeg håper det fortsetter, legger hun til. Hun synes også det er veldig bra at bussen har en liten rampe som lett kan tas ut slik at de som er dårlig til bens får en god ombordstigning.
Sosial og trivelig busstur
I en fersk studie gjennomført av studenter ved Universitetet i Oslo, gir deltakerne i en fokusgruppe uttrykk for at de setter ekstra pris på det sosiale aspektet ved å kjøre den selvkjørende bussen i Drammen. På grunn av både størrelsen og utformingen av bussen så kommer passasjerene tettere på både hverandre og verten, og det gir ifølge deltakerne i fokusgruppen en helt annen opplevelse enn å kjøre vanlig buss.
– Det er utrolig hyggelig å kjøre denne bussen. Her er det ingen som sitter og ser på telefonen, vi snakker med hverandre, både passasjerene og verten. Jeg har blitt kjent med flere på tur med denne bussen, det er veldig artig, sier 84-åringen.
Studien viser også at passasjerene føler seg trygge ombord.
– Jeg synes det er spennende med teknologien, det er imponerende at sensorene kan skille ut bygninger, mennesker og veier, og at hvis noen for eksempel hopper foran bussen, så stopper den med en gang. Den oppleves veldig trygg, sier Seyar Nouri (16), som tror det kommer til å bli mer og mer populært med selvkjørende i fremtiden.
Kameraten Alexander Per Knudsen (16) har også vært i Drammen flere ganger og prøvd bussen.
– Det er kult at man kan sitte på en buss som kjører uten sjåfør, og det er gøy å tenke på at dette kan bli helt vanlig i fremtiden, at jeg kan ta en sånn til skolen for eksempel, sier Alexander Per Knudsen.
Forlenget kjøreperiode og flere avganger
Prosjektperioden skulle opprinnelig gå frem til sommerferien, men er nå forlenget ut august og det sees på muligheten for å forlenge ytterligere.
Underveis i prosjektperioden jobbes det kontinuerlig med forbedringer på bussen og ruta den kjører, og blant de siste oppdateringene som er gjort er at hastigheten er økt fra 16 til 20 km/t på en delstrekning.
At bussen kjører raskere har gjort det mulig å kjøre flere avganger, og fra 2. mai ble antall avganger på hverdager økt med hele 50 prosent.
En annen spennende forbedring som bussen fikk i februar, var signalprioritering i kryssene Tomtegata/Prins Oscars gate og Sankt Olavs gate/Øvre Storgate. Det er montert utstyr på bussen som kommuniserer direkte med signalanleggene, og når bussen nærmer seg vil signalanlegget slå seg over til grønt.
– I dette prosjektet har det vært viktig for oss å lære underveis, slik at vi kontinuerlig kan gjøre forbedringer. Vi tester nå også ut om bussen kan lære seg å vike for trafikk fra høyre, sier Johan Sigander.
Prøveprosjektet med selvkjørende buss er et samarbeid mellom Brakar, Applied Autonomy, Vy og Drammen kommune, og finansieres av Brakar med støtte fra Buskerudbyen.
Foto: Tarjei Berg/Drammens Tidende