Brakar skal teste distansebaserte priser.
Brakar skal teste ny måte å prise bussbilletten på, og har inngått avtale med det sveitsiske selskapet Fairtiq om test av teknologi. Det vil gjøre det mulig å betale bussreisen basert på reiseavstand, dvs antall kjørte kilometer. Pilotprosjektet blir gjennomført i Drammen, Lier og Øvre Eiker, og vil også omfatte busslinje 100 og 101 mot Vikersund og linje 169 Lierbyen – Oslo.
-Ved å teste ut en slik betalingsløsning ønsker vi blant annet å finne ut om kundene våre opplever at det gir mer rettferdig pris, er enklere å bruke og om det påvirker antall reiser eller reisemønster, sier Gro Ryghseter Solberg, fylkesdirektør for samferdsel i Buskerud fylkeskommune. -I Buskerud fylkeskommune er det viktig å tilby et best mulig kollektivsystem for innbyggerne, sier hun.
-Dette er et veldig spennende prosjekt. Det er et ønske, både fra brukerne og politikerne, om å vurdere et billetteringssystem som er mer rettferdig for flere. Betaling ut fra reist distanse er derfor en naturlig modell å se nærmere på. Et slikt system er helt i tråd med de føringer som er gitt for kollektivtrafikken i Handlingsprogram for samferdsel 2026–2029, som ble politisk behandlet og vedtatt før sommeren, sier Christopher Amundsen Wand, leder av hovedutvalget for samferdsel i Buskerud fylkeskommune.
Dagens sonesystem oppfattes ofte som urettferdig blant kundene våre, sier Terje Sundfjord, leder i Brakar. Dette gjelder særlig de som bor nær en sonegrense og dermed må betale mer. Nytt sykehus på Brakerøya ligger for eksempel tett på en sonegrense, og her ser vi at kilometerprising kan være et god løsning for de som reiser dit fra Lier.
Testing før videre politisk behandling
-Siden kommunesammenslåingen i Drammen har det vært mye diskusjon rundt soner, og tilbakemeldinger fra kunder og innbyggere heller mot at folk oppfatter kilometerbetaling som mer rettferdig enn sonesystem. Vi jobber kontinuerlig med å finne løsninger som gjør det mer attraktivt og enklere å reise kollektivt.
Brakar har også med seg EY Consulting for å kvalitetssikre prismodell og evaluere løsningen. Planen er ett års pilotdrift fra og med i høst, og erfaringene fra arbeidet vil ligge til grunn for politisk behandling i Buskerud fylkeskommune og videre utvikling i løpet av 2026. Pilotdriften vil basere seg på frivillige prøvedeltakere i Fairtiq-appen. Dagens Brakar-app, som i dag omsetter for rundt 85 prosent av billettinntektene, vil være i drift som vanlig.
Entur og Tet Digital, som er de to selskapene som i dag utvikler nasjonale løsninger for billettering i kollektivbransjen, vil følge prosjektet.
Hvordan fungerer distansebasert betaling?
Du laster ned appen, starter den med ett sveip før du går inn i transportmiddelet og mottar en gyldig billett uten å måtte oppgi hvor du skal reise til. Ved bussbytte gjenkjenner appen automatisk endringen og fortsetter å følge reisen. Når du går av bussen, sveiper du ganske enkelt for å avslutte reisen. Hvis du glemmer det, sender appen et varsel eller avslutter reisen automatisk. Den beste tilgjengelige prisen beregnes deretter automatisk.
Alle reisedata anonymiseres og appen er naturligvis utarbeidet i henhold til gjeldende regler for personvern.
I appen vil Brakar innledningsvis tilby en «journey capping» som gir makspris per reise. Det vil være mulig å innføre flere cappingnivåer på f.eks dag eller 30 dager etter hvert. Her er Brakar avhengig av å innhente erfaring med reise og inntekt for å utvikle videre.
Trenger testbrukere
I løpet av høsten vil Brakar søke etter pilotbrukere til å teste ut Fairtiq-appen. Brakar ønsker seg minimum 500 aktive pilotbrukere.
-Heldigvis er det mange der ute som er nysgjerrige på ny teknologi, så vi har god tro på at det vil melde seg folk som vil bidra til å teste dette, sier Sundfjord. -For ansatte ved nytt sykehus på Brakerøya vil dette være et godt prosjekt å delta i, sier han.
Om Fairtiq
Med over 250 millioner gjennomførte reiser har FAIRTIQ etablert seg som global leder og pioner innen etterskuddsbetalte billetter og mobile pay-as-you-go (MPAYG)-løsninger. FAIRTIQ betjener mer enn én million aktive brukere hver måned og opererer for tiden i åtte land. Et stort nylig gjennombrudd kom i september 2024, da Danmark integrerte FAIRTIQs teknologi i sitt nasjonale billettsystem etter en implementeringstid på bare seks måneder. «Rejsekort»-appen utviklet av FAIRTIQ vil over tid erstatte et tap-in/tapping-kortbasert system. Siden denne integrasjonen har brukstallene allerede oversteget fem millioner reiser. FAIRTIQ er også tilgjengelig i Sveits, Liechtenstein, Østerrike, Tyskland, Frankrike, Italia og Tsjekkia. FAIRTIQs raske internasjonale ekspansjon fortsetter å tiltrekke seg nye brukere over hele verden.