Fra 1. juli blir Ringerike og Hole så godt som helelektrisk når ny kontrakt med Vy buss starter opp.
I den nye kontrakten, som har en varighet på 13 år, er det kjøpt inn 51 nye busser. 46 av disse er helelektriske mens de øvrige går på biodrivstoff. Grunnen til at ikke alle er elektriske er at noen jernbaneunderganger er for lave for bruk av elektriske busser.
Stor milepæl
Dette er første gang vi får elbusser i Ringerike og Hole, og det er den siste av Brakars kontrakter som legger over til elektrisk. Fra og med 1. juli 2025, vil cirka 85 prosent av bussparken til Brakar være utslippsfri. Øvrig busstrafikk vil være fossilfri fordi det brukes avansert biodrivstoff (HVO) som drivstoff på disse bussene.
– Dette er en viktig markering for oss. Vi har nådd en stor miljømessig milepæl, og ved utgangen av dette året har vi redusert CO2-utslippene våre med 80 prosent, sier adm. direktør Terje Sundfjord i Brakar.
– Vy Buss er glade for at vi er med på reisen til en utslippsfri kollektivtrafikk i Brakar og Buskerud fylke, sier adm. direktør Ole Engebret Moe Haugen i Vy Buss.
Bedre kundeinformasjon og bedre datafangst
I forbindelse med oppstart av den nye kontrakten, vil alle bussene på Ringerike og Hole også få på plass sanntid. Det vil si at passasjerene får oppdaterte og faktiske avgangstider opp i reiseplanleggerne og i app på linjene som kjører i dette området.
I tillegg vil det være automatiske trafikktellinger, som sammen med sanntidssystemene vil sikre bedre data, som kan brukes til å planlegge og optimalisere rutetilbudet.
Økt sjåførsikkerhet
I dette anbudet har Brakar hele veien, i samarbeid med sjåførenes verneombud og tillitsvalgte, hatt fokus på sikkerhet. Det er stilt krav om blant annet blindsonevarsel, utvendig 360-graders kamera, varsling for gående og syklende, frontkollisjonsvarsel, kollisjonsbeskyttelse for sjåfør og mulighet for fartsbegrensning i enkelte områder.
Tilgjengelighet for alle
Alle bussene i den nye kontrakten vil være i henhold til gjeldende regler og krav for universell utforming, noe som vil sikre god tilgjengelighet for alle kundegrupper. Brakar stilte også krav til økt kollisjonssikkerhet for sjåfører i dette anbudet.
Alle busser er i tillegg utstyrt med informasjonsskjermer om bord, og ladepunkter for mobil ved setene.
