Skip to main content

Brakar bysykkel

Brakar og Buskerudbyen har lansert et tilbud for leie av elektriske bysykler. Syklene er tilgjengelige for leie i Kongsberg og Lier.

For å leie en sykkel gjør du følgende:

  • Last ned appen Brakar Billett. Første gang må du registrere telefonnummeret og betalingskortet ditt. Du må ha fylt 16 år for å kunne benytte elbysykkelen.
  • Velg sykkelsymbolet i menyen nederst i appen.
  • Lås opp sykkel. Har du en gyldig bussbillett i appen, kan du bare låse opp en sykkel. Har du ikke billett, må du først betale før du kan låse opp.
  • Det vil lyse rødt på baklykten og ladepunktet til tilgjengelig sykkel. Systemet velger ut den beste sykkelen til deg.
  • Når du er ferdig å sykle, parkerer du sykkelen på ett av stedene i kartet. Parkerer du i en ladestasjon vil leien automatisk avsluttes når sykkelen trykkes på plass. Er ladestasjonen full, eller du parkerer ved en av stasjonene uten ladepunkt, må du låse sykkelen og avslutte leien i appen.

Merk at du kan ha sykkelen i maksimum tolv timer. Syklene er tilgjengelig for leie fra klokken 06:00 til 00:00. Du kan ta pause underveis i sykkelturen. Da låser du bare sykkelen i appen og låser opp igjen når du er klar til å sykle videre. Les mer i vilkårene våre.

Husk hjelm – og god tur!

  • Kongsberg knutepunkt (med ladestasjoner)
  • Krona/rådhuset (med ladestasjon)
  • Kongsberg teknologipark  (ladestasjon ved Hovedporten, Vestporten, Nedre Nord, og Maritime bygg 4 – alle ladestasjonene er plassert på utsiden av parken, og er tilgjengelig for alle)
  • Skavanger (uten ladestasjon)
  • Magasinparken (uten ladestasjon)
  • Kongsgårdsmoen (uten ladestasjon)

Se stort kart.

Du finner også et kart i billettappen, der du kan se hvor syklene er.

Tips til gode sykkelkart på web og mobil.

  • Lierbyen, ved rådhuset (med ladestasjon)
  • Lier stasjon (med ladestasjon)
  • Kjellstad næringspark (med ladestasjon)
  • Lier videregående skole (ladestasjon kommer)
  • Gullaug
  • Amtmannsvingen
  • Engersand (med ladestasjon)

Se stort kart

Du finner også et kart i billettappen, der du kan se hvor syklene er.

Tips til gode sykkelkart på web og mobil.

Ofte stilte spørsmål

Nei, det er dessverre ikke mulig. Her er det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.

Syklene settes tilbake på sin opprinnelige ladestasjon hver kveld. Dersom det ikke står noen sykkel der, er dessverre alle utlånt eller står i en annen ladestasjon. Sjekk igjen senere.

Sykkelen skal parkeres enten i en av ladestasjonene våre, eller på en av stasjonene uten ladepunkt (se kart).

Parkerer du i en ladestasjon vil leien automatisk avsluttes når sykkelen trykkes på plass. Er ladestasjonen full, eller du parkerer ved en av stasjonene uten ladepunkt, må du låse sykkelen og avslutte leien i appen.

I første omgang skal vi nå lære og erfare av de første som er satt opp, så er målet å etablere flere etter hvert. Til å begynne med er det valgt å fokusere på muligheter for å sykle til/fra tog/knutepunkt fra næringsparker.

Bysykkel er foreløpig kun tilgjengelig i Kongsberg og Lier. Planen er å rulle ut dette i flere kommuner etter hvert. Det legger seg som et generelt valg i appen vår og kan dessverre ikke styres geografisk.

På en fulladet sykkel skal du kunne sykle cirka 20 kilometer, men dette avhenger litt av bruken, om det er mye oppoverbakker osv. Når du har tatt ut en sykkel, kan du se i appen hvor mye strøm som er igjen.

Nei, denne tjenesten er kun tilgjengelig i Brakar Billett-appen.

Nei. Det er kun ett leieforhold per mobil om gangen. Det er eier av telefonen som har leieforholdet som står ansvarlig for sykkelen man låner. Derfor anbefaler vi heller ikke å låne bort mobilen til andre for å leie sykkel.

Har du registrert bankkortet ditt i appen? Selv om du betaler via Vipps, må kortet være registrert i appen før du får tatt ut en sykkel. Har du fortsatt problemer, ring kundeservice på tlf. 177.

Dersom sykkelen ikke blir tatt ut etter 20-30 sekunder vil den låses igjen. Da er den tilgjengelig innen svært kort tid (under 1 min). Du må da inn i appen og leie en ny sykkel. Er det flere sykler i ladestasjonen vil du få en av de andre. Leieforholdet vil ikke starte før en sykkel er tatt ut av ladestasjonen.

Ja, det kan du. Da går du inn i appen, hvor du vil finne en «lås midlertidig»-knapp. Trykker du der må du manuelt dra låsen gjennom bakhjulet. Når du låser opp, vil låsen smette opp av seg selv etter dette er gjort i appen.

Ja, du blir belastet per minutt helt frem til du avslutter leien og setter sykkelen tilbake på en ladestasjon.

Ja, du kan når som helst gå inn i appen og sjekke status på tid og kostnad.

Du fester sykkelen ved å sette forhjulet på sykkelen inni ladestasjonen. Denne har en liten sensor som forteller systemet at sykkelen er returnert. Bekreftelse mottar du i appen på telefonen din, men du kan gjerne forsikre deg om at sykkelen faktisk er låst.

Da setter du den utenfor ladestasjonen (ikke mer enn 10 meter), og låser og avslutter leien i appen. Hvis sykkelen ikke er plassert riktig i ladestasjonen, eller er ulåst når du forlater den, er du erstatningsansvarlig dersom den blir stjålet. Ring oss på tlf. 177 dersom du har problemer.

Det kan du, men du kan maks ha den i tolv timer.

Leieforholdet avsluttes automatisk etter 12 timer. Da blir du belastet for 12 timers bruk (1 kr per minutt) pluss  avlevering utenfor ladestasjon (200 kr).

Nei. Det er kun ett sete og kun beregnet for bruk av én person om gangen. Sitter man flere på samme sykkel blir vektfordelingen annerledes enn hva sykkelen er designet for og man risikerer ødeleggelser på hjul og motor.

Hvis sykkelen er ulåst når du forlater den, er du erstatningsansvarlig dersom den blir stjålet. Du må umiddelbart melde tyveriet til Brakar. Du plikter også å samarbeide med Brakar om utfylling av politianmeldelse. Du er også erstatningsansvarlig hvis sykkelen er mistet eller totalvraket, og dermed ikke tilgjengelig for andre kunder. Sykkelens verdi er ca. 25 000,- kroner. Vi anbefaler deg å ta kontakt med Brakar så snart uhellet oppdages.

Syklene blir fortløpende kontrollert og reparert. Det kan likevel være at du finner en defekt sykkel i stasjonen. Du er selv ansvarlig for å sjekke at sykkelen er hel og i forsvarlig stand før den tas i bruk. Er sykkelen defekt ber vi deg melde feil i appen. Du kan også ta kontakt med Brakars kundesenter på tlf. 177.

Dersom du skulle være så uheldig å punktere, ring kundesenteret vårt på tlf. 177.

Du er selv ansvarlig for å ha nok batteri på mobiltelefonen til å kunne låse opp sykkelen dersom du har låst den. Om du mister/blir frastjålet mobilen mens du har låst sykkelen, meldes dette til Brakars kundesenter, tlf 177.

Brakar Bysykkel vilkår

Brakar Bysykkel og personvern